آب و سنگ
بستگی دارد با چه دیدگاهی به قضیه نگاه کنی!!!
آب برای رسیدن به هدفش وسیله را توجیه می کند به هر قالبی در می آید و خیلی وقت ها برای رسیدن به هدفش آرامش دیگران را به هم می زند در حالی که صبر سنگ الگوست و مثال زدنی آرام آرام از وجودش کم می شود کوچک می شود تا شایسته تراشیدن تندیس یادبودی شود …
باز آرام آرام کوچکتر می شود و شن و ماسه می گردد برای ساخت سرپناه و ساختمان و …
همینگونه آرام آرام ریز تر می شود تا خاک می گردد این صبر میلیونها سال طول میک شد اما نتیجه اش درخت است و گیاه و سبزه و جسم و حیوان و انسان و… حیات
این را نوشتم که فقط یادمان باشد می شود به هر قضیه ای متفاوت نگاه کرد، آب مهم است، سنگ هم همینطور، نباید برای روحیه دادن بخودمان خوبی های وجودشان را فراموش کنیم!!!
دو قطره آب كه به هم نزديك شوند، تشكيل يك قطره بزرگتر مي دهند…
اما دوتكه سنگ هيچگاه با هم يكی نمی شوند.
پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشيم، فهم ديگران برايمان مشكل تر و در نتيجه امکان بزرگتر شدنمان نيز كاهش می یابد
آب در عين نرمی و لطافت در مقايسه با سنگ به مراتب سر سخت تر و در رسيدن به هدف خود لجوجتر و مصمم تر است.
سنگ، پشت اولين مانع جدی می ايستد. اما آب راه خود را به سمت دريا می يابد.
در زندگی معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را در دل نرمی و گذشت بايد جستجو كرد.
گاهی لازم است كوتاه بيايی…
گاهی نمی توان بخشید و گذشت … اما می توان چشمان را بست و عبور کرد.
گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری…
گاهی نگاهت را به سمت ديگر بدوز که نبینی….
ولی با آگاهی و شناخت و آنگاه بخشیدن را خواهی آموخت …
بیایید از خودمان آغاز کنیم
وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ. نهج البلاغه / قصار 73
ترجمه:
و آن حضرت فرمود: آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مىدهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پيش از آنكه ديگران را به گفتار ادب نمايد، بايد به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند.
گردآوری و تنظیم: اندیشه گرایش “تفسیر”