کلاس تربیت اسلامی فرزندان شما با تدریس عالی ترین اساتید برگزار می شود لطفا ثبت نام کنید
اصول تربیتی و برنامه آن مستقیما از جانب پروردگار نازل می گشت بهترین برنامه تربیتی اجرا شد و برجسته ترین افراد را تربیت نمود. |
در درس اول این کلاس لزوم رعایت محبت را از خاطر گذراندیم. در ادامه با درس دوم آشنا خواهیم شد.
درس دوم: نظارت مستمر در آموزش
یکی از آسیب های تربیت دینی در خانواده ها، اکتفا کردن به روش سطحی و زودگذر است، در حالی که برای موفقیت در این مسیر لازم است تربیت تا آن جا استمرار یابد که در ذهن و ضمیر فرزند جای گیرد.
تکرار و استمرار سبب یادگیری درست، سرعت عمل و کسب مهارت در هر زمینه ای می شود. تحقیقات نشان داده است که روش تمرین و تکرار در یادگیری مطالب و مفاهیم تأثیر دارد و برای تقویت و ایجاد رفتاری ثابت و عادتی استوار در کودک باید از مجرای «تکرار» وارد شد.
عدم استمرار در تربیت دینی، تلاش ها را در این عرصه عقیم می سازد. پیشوایان معصوم علیه السلام روش غیر مستمر را نمی پسندیدند، مثلاً آنان در مورد قرائت قرآن به فرزندان خود به آموزش اکتفا نمی کردند، بلکه افزون بر آن با تشویق آنان را وادار می کردند تا با قرآن انس بگیرند و به آن عادت کنند.
امام صادقعلیه السلام می فرماید: “پدرم ما را جمع می کرد و از ما می خواست تا طلوع آفتاب ذکر بگوییم، هر کسی را که توان قرائت قرآن داشت، به خواندن قرآن و هر کس را که نمی توانست به گفتن ذکر امر می کرد.”1
پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلّم بزرگ مربی مکتب اسلام در زمینه آموزش نماز و تکرار آن برای نوه گرامی اش حضرت امام حسینعلیه السلام چنین رفتاری داشت. نقل می شود:
روزی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّم قصد خواندن نماز داشت و امام حسینعلیه السلام در کنار جدّ بزرگوارش در صدد همراهی با آن حضرت بود. پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّم تکبیر گفت و امام حسینعلیه السلام نتوانست آن را تکرار کند. پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّمتکبیر دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم را گفت، در نهایت برای هفتمین بار، تکبیر امام حسینعلیه السلام صحیح ادا شد و نماز آغاز گردید. 2
این شیوه رفتار پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّم می تواند الگوی خوبی برای والدین و مربیّان باشد. آنان باید همانند رسول خداصلی الله علیه و آله و سلّم مراحل رشد کودک را در نظر گرفته و سعی کنند با صبر و حوصله به نیازهای فطری کودکشان پاسخ دهند.
هنر بزرگ اولیا و مربیان در این است که دنیای کودک را درک نمایند و بدانند که برخی از مسائل که ممکن است برای بزرگسالان خسته کننده باشد ، برای کودکان لذت بخش است . کودک از تکرار مکررات خسته نمی شود ؛ ذکر مکرر قصه ها و داستان ها او را خسته نمی کند ؛ به خصوص اگر بیان این داستان ها با صوت خوش و آهنگ مطلوب باشد، کودک کاملا مجذوب و علاقه مند می شود. 3
————————————
1. کلینی ، 1362 ش ، ج 2 ، ص 498.
2. مجلسی ، 1404 ه . ق ، ج 43 ، ص 307.
3. مطهری ، 1380 ، ص 35 .
با استفاده از نوشته های اسماعیل نسّاجی زواره
لطفا نکاتی که در این زمینه به ذهن شما می رسد
را بفرمایید