زنان و خانواده، کانون عملیاتی اصلاح الگوی مصرف
به نام خداوند بخشنده و مهربان
با سلام
اهمیت نقش بانوان درمدیریت و الگوی صحیح مصرف در خانواده بر کسی پوشیده نیست. در این راستا خانم دكتر فهيمه فرهمندپور مقاله ای نوشته اند که در ادامه قسمتی از ان را تقدیم حضور می نماییم.
درهم تنيدگی مسائل هريك از عرصههای اقتصاد، سياست، فرهنگ و فرد، خانواده، جامعه و… راه را برای محدود كردن حوزهی مسؤوليت آحاد مرتبط با هريك از اين عرصهها مشكل و شايد غيرممكن میسازد. به همين دليل داوری در اين خصوص كه اصلاح الگوی مصرف امری مرتبط با كدام يك از اين زمينههاست بسيار دشوار است و تعيين سهم مسؤوليت هريك دشوارتر؛ اما بررسی ابعاد مختلف مسأله میتواند به تسهيل اين امر دشوار بيانجامد.
اصلاح، تغييری جهتگيری شده يا كاهشی غيرهدفمند
بیگمان كاهش حجم و تنوع مصرف، نخستين برداشتی است كه از شعار اصلاح الگوی مصرف به ذهن متبادر میشود. اين در حالی است كه اساساً صرف كاهش، بدون در نظر گرفتن جهتگيری كلان جريان اصلاح، میتواند موجب آسيبرسانی به اين تلاش اصلاحی شود. برای نمونه چنانچه الگوی مصرف بسياری از مواد غذايی تعيين كننده در سلامت در كشور ما، با استانداردهای علمی پذيرفته شدهی جهانی آنها مقايسه شود، میتواند زمينهی شناسايی علل شيوع بسياری از بيماریهايی شود كه صرف نظر از همهی پيامدهايش، هزينهی مادی گزافی بر اقتصاد جامعه تحميل میكند؛ سرانهی پايين مصرف لبنيات و نقش آن در بيماریهای دهان و دندان يا پوكی استخوان و مصرف پايين استفاده از گوشت سفيد و تأثير آن در افزايش بيماریهايی چون فشار خون و مشكلات قلبی و عروقی در كشور، مثالهای روشنی در اين زمينه هستند. روشن است كه تفسير سطحی واژهی “اصلاح” به صِرف “كاهش"، در چنين مواردی اتفاقاً آثار مخرب بيشتری در پی خواهد داشت، در حالی كه اصلاح به معنای تغيير هدفمند، میتواند به معنای افزايش مصرف در زمينههايی باشد كه در نهايت دستيابی به اهداف مطلوب را در دراز مدت به دنبال دارد.
اصلاح الگوی مصرف كالا يا ثروت
مفهوم «كَنْز» در ادبيات قرآنی و به تبع آن در اقتصاد اسلامی به ثروتی اشاره دارد كه از جريان متعادل و متعارف توليد و مصرف خارج شده و به شكلی غيرمولد و تنها در خدمت ارضاء حس طمعورزی و تكاثرِ افرادی با ضمير بيمار قرار گرفته، ميل به تفاخر را در آنان اشباع میكند. مخالفت فرهنگ دينی با چنين شيوهای در استفاده از ثروت، نشان میدهد كه توجه به الگوی مصرف تنها مربوط به نوع استفاده از كالاهای مصرفی روزمره نيست، بلكه شيوههای بهرهبرداری از منابع ثروت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. پيشنهاد رهبر معظم انقلاب به سرمايهگذاری مازاد امكانات مادی در مسيری مولد- حتی اگر مايل به انفاق آنها نيستيم- در واقع اشارهای دقيق به لزوم بازنگری افراد و خانوادهها و البته دولت به شيوههای بهكارگيری ثروت خصوصی و عمومی است.
توليد، توزيع و مصرف، حلقههايی از فرايند واحد
در برنامهريزی برای عملياتی نمودن جريان اصلاح الگوی مصرف، تفكيك حلقهی مصرف از ساير بخشهای فرايندی كه شامل توليد و توزيع نيز میگردد، میتواند خطايی جدی بهشمار آيد. تعابيری چون اسراف و تبذير در فرهنگ دينی ما میتواند در موارد مربوط به هريك از اين حلقههای به هم پيوسته صدق كند؛ همچنانكه وجود الگوهای ناسالم در جريان تحقق و اجرای هريك از آنها به روشنی ممكن است.
شرايط حاكم بر نظام توليد و سازمان توزيع بهعنوان اساسیترين مقدمات مصرف- كه البته خود نيز متوقف بر مقدمات بسيارند- در موارد فراوان شرايطی اجتنابناپذير را بر جريان مصرف تحميل نموده، شكلگيری الگويی نامتوازن در آن را موجب میگردد؛ الگويی كه بهسرعت شكلی نسبتاً پايدار يافته، تغيير و اصلاح آن مشكل، زمانبَر و پرهزينه میگردد. شرايط نامناسب توليد نان يا جريان ناصحيح توزيع بسياری ديگر از موادغذايی در كشور از جملهی اين مواردند. اصلاح اين بخشها بهطور طبيعی- اگرچه شايد نه در كوتاهمدت- به اصلاح اساسی الگوی مصرف در اين موارد ميانجامد.
الگوی توليد و الگوی مصرف؛ تأثير يا تأثر
بهسختی میتوان نوع و ميزان تعامل ميان قالبهای نسبتاً پايدار هريك از بخشهای توليد و مصرف را بر يكديگر معلوم نمود. اگر توليد و عرضهی محصول به جامعه، پاسخی به خواست پيدا و پنهان مصرفكنندگان باشد، الگوی توليد را نيز تحت تأثير الگوی مصرف خواهيم دانست. در عين حال نمیتوان از نظر دور داشت كه الگوی عرضه شده از جانب توليدكننده، نقش غيرقابل انكاری در شكلگيری نوع و حجم مطالبات جامعهی مصرفكنندگان داشته و میتواند هوشمندانه آن را در جهت منافع اقتصادی(يا غيراقتصادی) خود برانگيزد. جريان مد و اثرگذاری بر سليقه و ذائقهی مصرفكننده اساساً در همين راستا شكل میگيرد و مصرفكننده بهسوی استفاده و مصرف شكل، نوع و حجمی از كالا سوق میيابد كه برنامهريزان نظام توليد آن را پيشبينی كرده، در آن جهت گام برداشتهاند؛ برنامهريزیای كه معمولاً به مدد شيوههای تبليغ آشكار و پنهان، به توفيقات جدی دست میيابد. بنابراين تلاش برای اصلاح الگوی مصرف، بايستی با توجه به اين تعامل دوسويه صورت گيرد
… منبع: سایت حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)
نوشته: دكتر فهيمه فرهمندپور