هر_روز_با_قرآن_و_عترت
﷽
روز_پنجم
توحید افعالی
سوره آل عمران، آیه ۲۶
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ترجمه: بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت میبخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را میگیری؛ هر کس را بخواهی، عزت میدهی؛ و هر که را بخواهی خوار میکنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.
توضیح: توحید افعالی خداوند، مصدذق تسبیح مبارک «لا حول و لا قوة إلا بالله» است؛ یعنی تنها موثر در عالم، خداوند است؛ به عبارت دیگر، هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه می گیرد و هیچ موجودی نمی تواند مستقلا و بدون اتکا به اراده ی او کاری انجام دهد.
البته این موضوع با آزادی اراده و اختیار انسان در انجام کارها منافات ندارد؛ زیرا هگین آزادی را نیز خداوند به ما داده است.
گفتنی است توحید افعالی فروع و شاخه های فراوانی چون توحید در عبادت، اطاعت، محبت، رازقیت و… دارد که باور به آن، آثار و برکات معنوی فراوانی در زندگی انسان دارد.
در آیات مذکور، مظاهری از توحید افعالی ذکر شده است.
حدیث: امام کاظم علیه السلام:
… لَا يَكُونُ شَيْ ءٌ إِلّا مَا شَاءَ اللّهُ وَ أَرَادَ وَ قَدّرَ وَ قَضَی؛
هیچ چیزی صورت نمیگیرد، مگر آن که خداوند آن را اراده کرده است.
کافی، ج ۱، ص ۸۸، ح ۵.