آشنایی با چراغ راهنمایی خوردن
در اینجا علت پیروی از 3 قانون ساده «چراغ راهنمای خوردن» که مؤثرترین راه برای مصرف غذاهای سالم و پیروی از یک سبک زندگی سالم است را بیان میکنیم:
1.غذاهای چراغ سبز
غذاهای چراغ سبز، غذاهای “حرکت” هستند. به این معنا که شما میتواند هر اندازه که میخواهید این غذاها را بخورید زیرا که غذاهای سالمی برای مصرف میباشند. تمامی میوهها و سبزیجات تازه شامل این دسته از خوراکیها هستند، (بر تازه بودن تأکید میکنیم). این غذاها به طور طبیعی پرورش مییابند و مصنوعی و ساختگی نیستند. این غذاها کالری کم و مواد مغذی بالایی دارند. به عبارت دیگر غذاهای چراغ سبز حاوی مواد مغذی بالایی هستند.
نکته: پاستیلهای میوهای بسته بندی شده غذاهای چراغ سبز نیستند!
«چراغ راهنمای خوردن» باعث میشود که غذاهای سالم را به سادگی انتخاب کنید، حتی برای کودکان نیز همینطور. پیروی از این نکات ساده در خوردن غذاهای سالم شما را کمتر نسبت به این موضوع که “چه چیز بخورم و چه چیزی نخورم” سردرگم میکند
2.غذاهای چراغ زرد
غذاهای چراغ زرد، غذاهای “آهسته” هستند. در حالی که غذاهایی که در این دسته مناسب هستند و خوردن روزانه آنها برای سلامتی ضروری است باید در حد تعادل خورده شوند.
زیاده روی در مصرف چیزهای خوب واقعاً خوب نیست! غذاهای چراغ زرد شامل: گندم، پاستا، تخم مرغ، ماهی قزلآلا، آجیل، مغزیجات، برنج، ماست و نان جو است. این غذاها کالری بیشتری نسبت به غذاهای چراغ سبز دارند و معمولاً چربی یا قند بیشتری را نیز دارا میباشند.
3. غذاهای چراغ قرمز
غذاهای چراغ قرمز غذاهای “بایست و فکر کن” هستند چرا که مواد مغذی کمی دارند، دارای قند زیاد بوده و حاوی شیرینکنندههای مصنوعی و مواد افزودنی میباشند. اگر قصد دارید که به سراغ این غذاها بروید، بخش کوچکی از آنها را مصرف کنید یا حتی به دنبال ماده خوراکی جایگزین آن باشید.
نمونههایی از غذاهای چراغ قرمز عبارتاند از: کوکیها، آبنبات، گوشت چرب، نوشیدنیهای شیرین، گوشتهای فرآوری شده و ماست یخزده. این غذاها مواد مغذی کمتر، کالری، چربی و قند بیشتری دارند.
همانطور که یاد میگیرید چگونه شروع به انتخاب و خوردن غذاهای سالم کنید، چند ماده چراغ قرمز وجود دارد که به شما میگوییم چگونه به راحتی از انتخاب آنها بگذرید.
هنگام خرید مواد غذایی برای خانواده خود از این سه “عبارات بد” در برچسبهای تغذیه اجتناب کنید:
* شربت (شیره) ذرت با فروکتوز بالا
* روغنهای هیدروژنه
* هر کلمهای به دنبال یک عدد، مانند قرمز # 40، آبی # 5 و سایر طعمدهندهها و رنگهای مصنوعی
پیروی از این سه قاعده ساده «چراغ راهنمای خوردن»، به شما کمک میکند که در انتخاب غذاها برای خود و خانوادهتان هوشمندانه عمل کنید.
منبع:پایگاه فرهنگی تبیان
خواص کاسنی در روایات
کاسنی یکی از سبزی هایی است که طعمی تلخ اما منافعی بسیار ارزنده دارد. طبق تحقیقات و مطالعات جدیدی بر روی آثار شفا بخش این گیاه معلوم شده که کاسنی برای تمام اعضاء داخلی از قلب و جگر و معده مفید است و آن ها را به فعالیت سالم وا می دارد.
آثارش در ابتدای مصرف ضعیف و غیر محسوس است و به همین جهت باید به مصرف آن مداومت داد، تا با مرور ایام آثار شفا بخش آن ظاهر گردد.1
کبد که سکّان کشتی بدن است بیش از 4 هزار عمل شیمیایی انجام می دهد و چون از کار بیافتد بیش از دو هزار مرض به سراغ انسان می آید2 لذا روایات ما درباره کاسنی سفارش زیاد نموده اند:
محمد پسر فیض گفت: با امام صادق علیه السلام صبحانه می خوردیم و بر سر سفره، سبزی بود و در کنار ما پیرمردی از خوردن کاسنی پرهیز کرد. امام صادق علیه السلام فرمود: شما گمان می کنید کاسنی سرد است و حال آنکه اینگونه نیست. آن معتدل است و برتری کاسنی بر سایر سبزی ها مثل برتری ما بر مردم است.3 (محاسن، ص509)
محمد پسر اسماعیل گفت: از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود: خوردن کاسنی موجب شفا یا فتن از هر درد و مرضی است هیچ دردی در درون انسان نیست مگر آنکه کاسنی آن را از بین می برد. وی گفت: روزی بعضی از ملازمان را که تب و سر درد گرفته بودند دعوت کرد. پس ان حضرت دستور داد (برگ) کاسنی را کوبیده سپس بر روی کاغذ قرار داد و روغن بنفشه بر آن ریخته و بر سر بیمار بگذارند سپس فرمود: بدانید تب را ریشه کن و سر درد را (از بین) می برد.4
به طور خلاصه: برگهای تازه کاسنی سرشار از ویتامین ث و خنك - تقویت معده - تقویت نور چشم- زیبایی فرزند- آرام بخش - تقویت قلب - تب بر - ضد یرقان - تصفیه کننده خون - ضد تشنج - صفرا بر - تقویت پوست - سودمند برای رحم- تقویت کبد. طریقه مصرف : قبل از هر غذا نصف لیوان میل شود.
پی نوشت:
1. گل ها و گیاهان شفابخش، ص 169 به نقل از اسلام پزشک بی دارو ص 230.
2. زبان خوراکی ها ص216 به نقل از اسلام پزشک بی دارو ص232.
3. محاسن، ص 509.
4. کافی، ج6، ص 363
منبع: تلخیصی از کتاب نسخه های شفابخش 241 -244.
گردآوری و تلخیص: اندیشه گرایش “تفسیر”
آثار روزه داری در درمان بیماری فلج ...
آثار روزه داری در درمان بیماری فلج parlysie یا شبه فلجی paresie و بیماری صغر عضوی Artophie
دکتر اردوبادی:
روزه داری سبب هضم تدریجی مواد ذخیره نسوج و قرار دادن سلول ها در برابر فقر غذایی و عکس العمل و تحریکات و انعکاسات درونی سلولی می گردد.
در اثر ادامه گرسنگی فعالیت های حیاتی و فعل و انفعالات بیولوژیکی در درون سلول ها کاهش یافته و به تدریج دچار یک حالت ضعف و رخوت می شوند.
هنگام افطار و رسیدن غذا یک شوک عمومی در سراسر بدن ایجاد شده و در اثر تناوب مکرر این امر در طول ماه رمضان تدریجا بدن فرصت مناسبی برای دفع سموم بیولوژیکی جمع شده در سلول ها که علت ایجاد کننده فلج کامل parlysie یا شبه فلجی paresie می باشند را می یابد.
منبع: احمد صبور اردوبادی، اهمیت روزه از نظر علم روز
گردآوری و تنظیم: سمیه حسین خانی، رشته تفسیر و علوم قرآن
فواید زیتون در تغذیه و طبّ اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالتِّینِ وَالزَّیْتُون
امروز به دنبال مطالبی از تغذیه و طب اسلامی از کتاب نسخه های شفابخش، زیتون را برگزیدیم. میوه ای که خداوند در قرآن 7 مرتبه آن را ذکر کرده؛ چنانکه از آن نیز قسم یاد کرده است. به راستی چه خواصی در این میوه خوراکی وجود دارد که حتی در روایات اسلامی، به استفاده از زیتون و روغنش بارها سفارش شده است؟
امام رضا علیه السلام فرمود: روغن زیتون طعام خوبی است (زیرا) بوی دهان را خوش و بلغم را می برد و رنگ (صورت و بدن) را شفّاف و باصفا و عصب را محکم و بیماری را از بین برده و غضب را خاموش می کند(1).
پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در وصیتش به امام علی علیه السلام فرمود: یا علی! روغن زیتون را بخور و (بر بدن) بمال. زیرا کسی که روغن زیتون بخورد و بمالد شیطان چهل روز به او نزدیک نمی شود.(2)
پسر مسکان گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: (خوردن) آبگوشت با روغن زیتون، گوشت (بر بدن) می رویاند و استخوان را محکم و پوست را شفاف و رقیق و نرم و قوّه «باه» را زیاد می کند.(3)
اسحاق پسر عمار گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم، مردم می گویند: روغن زیتون بادها (ی معده را) به حرکت می آورد. آن حضرت فرمود: بادها را دفع می کند. (إنَّ الزَّیتونَ یَطرُدُ الرُّیاحَ) (4)
زیتون میوه ای خوراکی و روغن دار است، که در تغذیه و مصارف داروئی اهمیت زیاد دارد. برای تولید سوخت بدن، غذایی نیروبخش و دارای مقادیر زیادی چربی و مواد معدنی مانند: فسفر، گ.وگرد، منیزیم، پتاس، آهک، آهن، مس، کلر و منگنز است. فشار خون را کم می کند و تب بر است. روغن آن نرم کننده و ملیّن و برای رفع عوارض کلیه ها و سنگ های صفراوی و قولنج های کلیوی و کبدی و رفع یبوست بسیار نیکوست.
پس بانوان و خواهران عزیز، سعی کنیم این طعام خوراکی را در سفره های خود جای دهیم چرا که به گفته پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از درخت مبارکی است.(5) و چنان خواصی دارد که بیان شد.
گرد آوری و نوشته: اندیشه، طلبه پایه اول رشته تفسیر و علوم فرآن از کتاب نسخه های شفا بخش تألیف علی محمد حیدری نراقی
———————————————
1) مکارم الاخلاق، ص218.
2) کافی، ج6، ص 475.
3) بحار، ج66، ص276.
4) وسائل، ج17، ص182.
5) محاسن، ص484.
فایده حلوا در تغذیه اسلامی
با سلام خدمت خواهران عزیز
به دنبال آنچه از ضرورت شناخت تغذیه و طب اسلامی بیان شد، با کتابی در این زمینه، تحت عنوان “نسخه های شفا بخش” تالیف علی محمد حیدری نراقی آشنا شدم. گاهی نکات و مطالب مفید آن را برای شما نیز قرار می دهم تا بتوانیم در برنامه غذایی خود برای بهداشت و سلامت بیشتر خانواده بهره مند گردیم.
قال النبیُّ صلّی الله علیه و آله و سلّم- لَو أَغنی مِنَ المَوتِ شَیءٌ لَأَغنَتِ التَّلبِینَةُ فَقیلَ یا رسولَ الله صلّی الله علیه و آله و سلّم وَ مَا التَّلبِینَةُ قَالَ الحَسوُ بِاللَّبَنِ الحَسوُ بِاللَّبَنِ کَرَّرَها ثَلاثاً(1)
پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: اگر چیزی از مرگ (انسان را ) بی نیاز (و دور) می کرد فقط تلبینیّه بود، پس عرض شد: ای پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، تلبینیّه چیست؟ فرمود: خوردن حلوایی که با شیر درست شده باشد و سه مرتبه تکرار کرد.
عَن أَبی عبدالله علیه السلام قال: إِنَّ التّلبینَ یجلُو القلبَ الحَزینَ کَما تجلُو الأصابعُ العَرَقَ مُنَ الجَبینِ. (2)
امام صادق علیه السلام فرمود: تلبین (حلوای رقیقی که با آب و روغن و آرد و شکر و یا عسل درست می کنند) دل اندوهگین را جلا می دهد همانگونه که انگشتان عرق از جبین بر می گیرد.
بنابراین می توان برداشت نمود که یکی از دلایل تهیه کردن حلوا در مراسم عزاداری همان چیزی است که سرورمان امام صادق علیه السلام ذکر نمودند. ان شاالله روش تهیه ی حلوا و حلوای شیر را نیز قرار خواهیم داد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) کافی، ج6، ص321.
2) وسائل، ج17، ص51.
گردآوری: اندیشه طلبه پایه اول رشته تفسیر و علوم قرآن